Eerlijke en transparante content is het beste salesinstrument in de wereld van vandaag. Zeg zelf, als jij iets wil kopen, van een fiets tot een föhn, van een dekbed tot een duikbril, je kijkt altijd eerst op internet. Je wil hoogstwaarschijnlijk meer weten over;
Dit zijn de zogenaamde ‘Big Five’ (blog)onderwerpen die Marcus Sheridan noemt in zijn boek They Ask You Answer. Marcus neemt ons mee in zijn kijk op inbound marketing. Uit cijfers blijkt dat de klantreis enorm veranderd is. 70 tot 80% van de klanten legt de klantreis online af. Daar komt geen sales aan te pas. Sterker nog, steeds meer mensen kopen een product zonder ooit een salesmedewerker gesproken te hebben. Omdat ze zelf alle informatie al opgezocht hebben. En misschien ook omdat ze die informatie meer vertrouwen dan wat een salesmedewerker ze te vertellen heeft. Want tja, die wil toch verkopen.
Daaruit blijkt dat goede content essentieel is. Mensen zoeken informatie, uitgebreide en eerlijke informatie, dus zorg dat die op jouw website te vinden is. Zoals Marcus Sheridan zegt “schrijf over zaken waar jouw concurrenten niet over (willen) schrijven, laat in jouw video’s zien, wat anderen niet willen laten zien en verkoop op een manier waarop anderen niet willen verkopen.”
Hier enkele feiten over eerlijke en uitgebreide content op de website van jouw bedrijf:
Veel bedrijven zeggen dat ze content creëren, maar is het de content die mensen willen lezen? Verplaats je in jouw klanten en kijk voorbij je eigen merk. Praat bijvoorbeeld over je concurrenten. Mensen willen weten welke andere aanbieders er zijn op de markt. Of over wat er mis kan gaan met jouw product. Verstop de slechte kanten niet en wees eerlijk. Je wil zelf ook bij voorkeur de slechte reviews lezen, zodat je weet waar je aan begint.
Het voelt tegennatuurlijk voor bedrijven om te praten over wat er mis kan gaan of wat de nadelen zijn van jouw product(en). Als je dit ook spannend vindt, besef je dan het volgende. Mensen willen deze informatie hebben voor ze tot aankoop overgaan. Als jij het ze niet vertelt, dan zoeken ze het zelf wel op. Vertel jij het ze wél, dan komen ze naar jouw website. En doordat je zo eerlijk bent, bouw je vertrouwen op en zullen ze eerder voor jullie product kiezen. Bang dat je daardoor wellicht een potentiële klant verliest? Bedenk dan dat dit niet de juiste klant was voor jouw product.